Der er ingen tvivl om, at det man husker bedst, er det særlige. Man husker reklamerne, der står ud, man husker menneskene og bygningerne, som på en eller anden måde havde et særpræg, som man lagde mærke til. Derfor er Guerilla-markedsføring så populært, da det møder mennesker i deres hverdag, hvor det står ud og lader et budskab sætte sig gennem placeringen i bybilledet.
Hvad er guerilla-marketing helt præcist?
Har du nogensinde gået forbi noget, som du synes var sjovt i bybilledet? Måske har du set statuer med skilte eller særlige budskaber placeret på fortovene eller ved lyssignaler. Der er mange, der benytter sig af denne kommunikationsform til alverdens forskellige reklamer, da det er en markedsføringsstrategi, der møder forbrugerne, hvor vi er. Samtidig er det noget, der i og med, at det er tæt på os, også kommer til at fortælle en historie, da der ofte er noget, som man finder overraskende ved placeringen af dette brand i denne særlige kontekst.
Med nudging kan man se de samme strategier, og man må bare erkende, at de virker bragende godt. Alle – mænd i hvert fald – har vel set fluen i pissoiret, der ikke er en rigtig flue, men bare en sticker, der gør, at man pisser på fluen fremfor alle mulige andre steder, som fulde folk nu kan gøre. Det er både simpelt og skide smart, og det virker. På samme måde kan man se mange muligheder hos Citrus Media og dykke videre ned i fortællingerne, som man ikke glemmer.
De utallige muligheder for de mange mennesker
Det er de færreste mennesker, der ikke fra tid til anden
bevæger sig rundt i byen. Man færdes på stierne, vejene og måske kommer man
endda forbi Rådhuspladsen eller en vilkårlig park med grønne områder. Her har
man vel tit og ofte lagt mærke til, at noget stod ud. Det kunne være, at der
var en sjov antik statue eller en særlig grøn trekant, eller at der bare var en
lang lige cykelsti. Alle ting kan gælde, alt efter, hvad man vil markedsføre.
Det er det smarte ved guerilla-markedsføringen, nemlig at den er i det fysiske
rum, men ikke lader sig begrænse af det. Tværtimod kan man se, hvordan den
udfolder sig i det fysiske rum, så man virkelig ligger mærke til det, som du
vil fortælle og komme ud til folket med. Noget af det spændende ved modellen
er, at vi lever i en tid med så meget digital markedsføring – derfor er det
ikke reaktionært, men meget originalt at bruge byen på sådan en måde som
Citrusmedia. Det kan spille sammen med den fortælling, man gerne vil fortælle
gennem guerilla-markedsføringen, og deraf kan man jo endvidere se det som
noget, der bidrager til undren og humor i bybilledet. Man kan altså finde ud af meget mere og overveje,
om man har noget, som ellers kan være svært at fortælle, men som vil være smart
at få ud gennem guerilla-markedsføringen, så folk ser det.