Online markedsføring kan være lidt af en jungle, og derfor er der mange virksomheder, som får hjælp af et online marketing bureau. Det er i mange tilfælde også en rigtig god idé, eftersom det frigiver din egen tid, så du kan fokusere på det, du er god til. Problemet opstår først, hvis man har valgt den forkerte samarbejdspartner til et længerevarende samarbejde. I den digitale branche er der mange brodne kar, da indgangsbarrieren for at starte sit eget online marketing bureau er meget lav. Digital markedsføring herunder SEO, Google Ads og annoncering på sociale medier kan nemlig udføres alle steder – selv i mors kælder. Derfor er der rigtig mange bureauer, som har minimal erfaring, men tilbyder deres ydelser, som var de eksperter.
I denne artikel vil vi derfor gennemgå nogle af de punkter, som du bør kigge efter, når du skal vælge en samarbejdspartner til at varetage din online markedsføring. Du kan også finde yderligere inspiration i denne artikel omkring online marketing branchen.
Referencer og track record
Der findes hundredvis af digitale bureauer i Danmark, hvilket kun gør det sværere at skille fårene fra bukkene. Noget af det første du bør kigge på, er derfor virksomhedens track record og reference. Hvilke type virksomheder har de erfaring med, og kan de formå at fremvise positive resultater fra deres arbejde. Vær dog opmærksom på at referencer skal tages med et gran salt, da mange vælger at snyde med det. Du kan altid henvende dig til deres reference og forhøre dig omkring samarbejdet, så du ved at de med garanti står inde for bureauet.
En anden god idé er at kigge på, hvornår virksomheden blev etableret. Hvis virksomheden lige er nystartet, så kan det måske være usikkert at blive kunde i forretningen, eftersom du reelt set ikke ved, om de kan levere det de lover.
Gennemgå deres produkt
Der findes mange forskellige overbevisninger og tilgange til digital marketing, afhængig af hvem du taler med. Det betyder derfor også, at der er stor forskel på de services du kan få hos de forskellige bureauer. Inden du vælger et online marketing bureau som samarbejdspartner, bør du derfor forhøre dig omkring deres tilgang. Her er det vigtigt at høre, hvordan de fx arbejder med SEO og linkbuilding, da det kan have en stor betydning for din virksomhed – både på kort og lang sigt.
Arbejder de ligeledes med alle de forskellige kampagnetyper, når det kommer til Facebook og Google Ads?
Selvom du måske ikke har den store viden, når det kommer til online markedsføring, så bør du sikre dig, at de mest grundlæggende elementer er en del af den løsning du køber.
Du behøver heller ikke nødvendigvis at outsource alle dine kanaler til et bureau, men blot nøjes med nogle af de områder, hvor du ikke selv er specialist. Der findes nemlig også utallige Google Ads, Facebook og SEO bureauer, hvor de udelukkende arbejder med en disciplin.
Vigtigst af alt er måske, at du ikke binder dig til længevarende aftaler, som du ikke kan komme ud af.