Arbejdsmiljøet er alfa omega for, om en virksomhed kan siges at være en god arbejdsplads. Derfor er det også en god idé med såkaldte arbejdsmiljørepræsentanter. Faktisk er det et krav, at du har arbejdsmiljørepræsentanter, hvis din virksomhed beskæftiger mere end 10 ansatte. Hvis du ejer en virksomhed, og du gerne vil klæde dine arbejdsmiljørepræsentanter allerbedst på til opgaven, bør du overveje at investere i kurser for arbejdsmiljørepræsentanter. Det er en slags uddannelse, der sikrer at dine arbejdsmiljørepræsentanter ved lige præcis, hvordan de skal løse deres opgave.
Hvad laver en arbejdsmiljørepræsentant?
En arbejdsmiljørepræsentant skal hjælpe med at sikre dine medarbejderes medindflydelse på virksomhedens arbejdsmiljø. I en virksomhed er det i sidste ende ledelsens ansvar, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt. Derfor er det også en god idé at inddrage medarbejderne. Det er dem, der hverdag befinder sig i selve arbejdsmiljøet. Derfor er det også vigtigt at få deres besyv. En arbejdsmiljørepræsentant hjælper med at støtte ledelsen i deres arbejde samtidig med, at de også repræsenterer de øvrige medarbejde i virksomheden. Derfor er arbejdsmiljørepræsentanter altså et bindeled mellem henholdsvis ledelsen og så de øvrige medarbejdere, når det kommer til virksomhedens arbejdsmiljø. Derfor er en investering i kurser for arbejdsmiljørepræsentanter også en investering i det interne samarbejde i din virksomhed.
Derfor er kurser for arbejdsmiljørepræsentanter en god idé
Når du vælger at sende dine medarbejde på kurser for arbejdsmiljørepræsentanter, giver du dem de bedste forudsætninger for at blive en god arbejdsmiljørepræsentant.
På kurserne lærer dine medarbejdere om flere forskellige aspeker af arbejdsmiljørepræsentantopgaven – blandt andet:
- Om arbejdsmiljøorganisationens funktion og opgaver
- Om de pligter og det ansvar, som de har overfor henholdsvis deres arbejdsgiver, ledere og øvrige ansatte
- Forebyggelsesmetoder og systematik i arbejdsmiljøet
- Hvordan holdninger kan påvirkes, så arbejdsmiljøet bliver positivt udviklet
- Psykisk arbejdsmiljø
- Om tilsyn fra Arbejdstilsynet
- Anmeldelse og analyse af arbejdsulykker
- Tilegnelse af ny information og viden om arbejdsmiljø
Desuden er kurserne også lovpligtige.
Formålet med kurser for arbejdsmiljørepræsentanter
Når dine arbejdsmiljørepræsentanter vender tilbage fra deres kursus, vil de uden tvivl være bedre klædt på til at varetage deres opgave. Uddannelsen giver nemlig deltagerne de nødvendige værktøjer, så de er i stand til at både styre og forbedre arbejdsmiljøet på deres arbejdsplan. Det gælder både det fysiske såvel som det psykiske arbejdsmiljø. Det gør også repræsentanterne klar til deres forstående arbejde i arbejdsmiljøorganisationen, som de bliver en del af som arbejdsmiljørepræsentanter.
Vigtigt med videreuddannende kurser for arbejdsmiljørepræsentanter
Når en arbejdsmiljørepræsentant har været på sit første kursus, skal han eller hun også have udarbejdet en såkaldt kompetenceudviklingsplan. Det første kursus, også kaldet arbejdsmiljøuddannelsen, er nemlig kun første skridt på vejen. Derfor skal du som arbejdsgiver også tilbyde dine arbejdsmiljørepræsentanter et årligt suppleringskursus. På den måde har dine repræsentanter mulighed for at få udvidet deres kompetencer inden for arbejdsmiljøhåndtering. Det gør dem bedre i stand til at håndtere arbejdsmiljøproblemer, hvilket også giver dig en bedre arbejdsplads. Der kan altså være flere fordele ved at tage på sådan et kursus.